Przedszkole Niepubliczne

Przytulanka

Statut

 


STATUT
PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO
„PRZYTULANKA”
w WARSZAWIE

 

ROZDZIAŁ I
POSTNOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Przedszkole jest placówką niepubliczną.
2. Przedszkole prowadzi: Przedszkole „Gosia” sp. z o.o.
3. Przedszkole prowadzi swoją działalność w Warszawie przy ul. Kurantów 24
4. Przedszkole używa nazwy: Przedszkole Niepubliczne „PRZYTULANKA” w Warszawie, zwane w dalszej treści niniejszego Statutu „Przedszkolem”.

§ 2

Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w Warszawie.

ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 3

1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydawanych na jej
podstawie, a w szczególności na podstawie programu wychowania przedszkolnego, obejmujące w szczególności :
1) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka, udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
2) stworzenie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola;
3) wspomaganie działań wychowawczych rodziców, wpływanie na integrowanie zabiegów wychowawczych i przygotowanie dzieci do nauki szkolnej;
4) wychowywanie dziecka w poszanowaniu tradycji domu rodzinnego.

2. Przedszkole realizuje zadania w ramach następujących obszarów edukacyjnych.

1) zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku;
2) uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans, umacnianie wiary we własne
siły i możliwości osiągania sukcesu;
3) stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie;
4) rozwijanie wrażliwości moralnej;
5) kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwienie rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczeniu dziecka otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym;
6) rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć;
7) rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej;
8) zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań pro zdrowotnych.

 

 

§ 4

1. Dyrektor Przedszkola oraz wszyscy pracownicy Przedszkola są zobowiązani do zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków zabawy i nauki w czasie ich pobytu w Przedszkolu, jak również podczas zajęć organizowanych poza jego terenem ( 1 opiekun dorosły na 10 dzieci poza terenem Przedszkola).
2. Nauczyciel odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie pobytu dziecka w Przedszkolu. W przypadku zaistnienia konieczności oddalenia się nauczyciela od nadzorowanej grupy, chwilowo pozostawia ją pod opieką pomocy nauczyciela.
3. Tygodniowy i dzienny rozkład zajęć dzieci, w którym dominującą formą jest zabawa, ustalony jest z zachowaniem higieny umysłowej przez równomierne rozłożenie zajęć dnia i tygodnia , i uwzględnieniem dostosowania ich do potrzeb wiekowych i rozwojowych dzieci.


§ 5

Dyrektor Przedszkola powierza każdą grupę dzieci opiece jednego lub dwóch nauczycieli, w zależności od czasu pracy grupy lub przyjętych dodatkowych zadań, w tym zadań specjalnych (integracja).



R O Z D Z I A Ł III
ORGANY PRZEDSZKOLA I ZAKRES ICH ZADAŃ


§ 6
1. Organami Przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola;
2) Dopuszcza się możliwość powoływania Wicedyrektora do spraw pedagogicznych.
3) Rada pedagogiczna

§ 7

1. Dyrektor kieruje całokształtem pracy Przedszkola we wszystkich sprawach związanych z jego działalnością, w tym
w sprawach organizacyjnych, finansowych i kadrowych, i reprezentuje Przedszkole na zewnątrz .
2. Do podstawowych obowiązków Dyrektora należy:
1) opracowywanie dokumentów programowo – organizacyjnych Przedszkola – roczny plan pracy, organizację pracy;
2) opracowywanie mierzenia jakości pracy Przedszkola, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustala sposób jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystywania wyników;
3) opracowywanie zakresu obowiązków (czynności) pracowników Przedszkola;
4) zatrudnianie pracowników Przedszkola;
3. Do podstawowych obowiązków Wicedyrektora do spraw pedagogicznych należy:
1) prowadzenie hospitacji;
2) organizowanie szkoleń;
3) prowadzenie procedur związanych z awansem zawodowym;
4) nadzorowanie organizacji imprez przedszkolnych;
5) reprezentowanie Przedszkola w czasie nieobecności Dyrektora

4. Do zadań Rady Pedagogicznej należy:

a) dbałość o zdrowie i życie wszystkich dzieci powierzonych ich opiece,
b) prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej z respektowaniem przepisów prawa, norm moralnych i społecznych,
c) współpraca z rodzicami, w szczególności informowanie o postępach i osiągnięciach dziecka,
d) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną i zdrowotną, logopedyczną
e) korzystanie z dostępnych form samokształcenia i doskonalenia zawodowego,
f) odpowiedzialność za powierzone mienie,
g) stwarzanie atmosfery życzliwości, dbałość o dobre imię przedszkola,
h) zapewnienie dzieciom poczucie pełnego bezpieczeństwa poprzez przekazywanie dzieciom zasad bezpiecznego pobytu w Przedszkolu, reagowanie nawet na najmniejsze naruszenia zasad wychowania, w szczególności na przemoc fizyczną, agresję, używanie wulgarnych wyrazów, gestów i zwrotów, tworzenie w przedszkolu rodzinnej atmosfery sprzyjającej dobremu samopoczuciu dzieci,
i) reagowanie na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa,
j) dbałość o właściwą jakość pracy wychowawczo-dydaktycznej poprzez: realizację programu wychowania przedszkolnego przyjętego do realizacji w Przedszkolu planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz informowanie rodziców/opiekunów o postępach i problemach dzieci.


R O Z D Z I A Ł IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA


§ 8

Przedszkole jest placówką opiekuńczo – wychowawczo-dydaktyczną zapewniającą opiekę, wychowanie i naukę dzieciom w wieku od 3 do 6 lat.
§ 9

Dzienny czas pracy Przedszkola ustala Dyrektor Przedszkola.

§ 10

1. Podstawową jednostką organizacyjną jest grupa dzieci w zbliżonym wieku.
2. Grupa dzieci liczy maksymalnie do 20 osób.
3. Przedszkole prowadzi zajęcia wyrównawczo-kompensacyjnych dla dzieci wymagających zindywidualizowanej opieki dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z orzeczeniem poradni psychologiczno- pedagogicznej.
4. Przedszkole świadczy usługi opiekuńczo – wychowawcze przez cały rok kalendarzowy.

§ 11

1. Przedszkole zapewnia dzieciom pięć posiłków dziennie.

2. Wysokość opłat za usługi świadczone przez Przedszkole ustala Dyrektor w oparciu o analizę kosztów utrzymania Przedszkola i w zależności od zakresu usług określonych umową cywilno-prawną zawartą pomiędzy Przedszkolem a rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.

3. Opłaty za usługi świadczone przez Przedszkole, obejmują następujące bezzwrotne należności:
1) opłatę czesnego;
2) dodatkowe wynagrodzenie za usługi świadczone ponad normę czasu pracy Przedszkola, określoną umową cywilno – prawną zawartą pomiędzy Przedszkolem a rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.

4. Opłata wpisowego ma charakter jednorazowy, i należy ją uiszczać zgodnie z warunkami określonymi umową cywilno-prawną zawarta pomiędzy Dyrektorem Przedszkola a rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.

5. Opłatę czesnego należy uiszczać każdego miesiąca w sposób określony umową cywilno-prawną zawartą pomiędzy Dyrektorem Przedszkola a rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka, aż do wygaśnięcia tejże umowy.

6. Wysokość czesnego na nowy rok szkolny podawana jest przez Dyrektora do wiadomości do 30 kwietnia każdego roku na tablicy ogłoszeń oraz poprzez pisemne zawiadomienie osób z którymi podpisane są umowy o świadczenie usług opiekuńczo-dydaktyczno- wychowawczych nad dzieckiem.. Wysokość czesnego na dany rok szkolny może wzrosnąć o wskaźnik inflacji oraz wzrost kosztów utrzymania przedszkola.

 

§ 13


1. Dzieci, które nie uczęszczają na zajęcia dodatkowe pozostają pod opieka nauczyciela prowadzącego grupę.
2. Czas trwania zajęć dostosowany jest do możliwości dzieci i wynosi od 15 do 30 minut, z zastrzeżeniem prawa
Przedszkola do zmiany czasu ich trwania w zależności od potrzeb dzieci.

§ 14

Praca opiekuńczo – wychowawczo – dydaktyczna prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz programu wychowania przedszkolnego wybranego z zestawu programów zatwierdzonych przez MEN, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dzieci.

 


R O Z D Z I A Ł V
PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA

N A U C Z Y C I E L E

§ 15

1. Nauczycieli zatrudnia Dyrektor Przedszkola na podstawie umowy o pracę w oparciu o obowiązujące przepisy prawa pracy lub inną umowę cywilno - prawną.
2. Warunkiem zatrudniania na stanowisku nauczyciela w Przedszkolu jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji pedagogicznych do nauczania, zgodnie z wymogami określonymi przepisami Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu.
3. Czas pracy nauczyciela w Przedszkolu jest równoznaczny z czasem pracy nauczyciela na odpowiednim stanowisku w publicznym przedszkolu.
4. Nauczyciel jest zobowiązany do wykonywania zadań zgodnie z zakresem obowiązków (czynności) określonym i przyznanym przez Dyrektora Przedszkola oraz innych zadań niż wynikających z zakresu obowiązków (czynności), jeżeli zostały polecone przez Dyrektora Przedszkola i są związane z organizacją procesu opiekuńczo – wychowawczo –dydaktycznego.
5. Wynagrodzenie nauczyciela określa umowa o pracę lub inna umowa cywilno-prawna.(np. zlecenia, o dzieło ).

§ 16

Obowiązki i prawa nauczyciela.

1. Obowiązkiem nauczyciela jest realizacja podstaw programowych, określonych przez MEN i S oraz planowanie
działań w oparciu o diagnozę dziecka i program nauczania, a także realizacja zadań organizacyjnych,
wyznaczonych w planie pracy przedszkola, w tym w szczególności:
1) tworzenie odpowiednich warunków i sytuacji wychowawczych w celu rozwijania, wzbogacania doświadczeń,
stymulowania rozwoju dziecka,
2) współpraca ze specjalistami w zakresie opieki psychologiczno – pedagogicznej i zdrowotnej,
3) prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2. Nauczyciel ma prawo do:
1) formułowania autorskich programów nauczania i wychowania, za zgodą Dyrektora,
2) decydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach.

3. Nauczyciel ponosi odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci za cały czas pobytu dziecka w Przedszkolu, w tym w czasie uczestniczenia dziecka w imprezach (zabawach) organizowanych przez Przedszkole poza jego terenem oraz za wypadki wynikające z niedopełnienia obowiązków nauczycielskich w tym zakresie.

 

P R A C O W N I C Y N I E P E D A G O G I C Z N I

§ 17

1. Pracowników niepedagogicznych zatrudnia Dyrektor Przedszkola na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilno-prawnej.
2. Zakres obowiązków (czynności) pracowników niepedagogicznych Przedszkola ustala i przyznaje Dyrektor Przedszkola.
3. Wynagrodzenie pracowników niepedagogicznych (administracji i obsługi) określa umowa o pracę lub umowa cywilno-prawna


P R Z E D S Z K O L A K I

PRZYJĘCIE DO PRZEDSZKOLA, SKREŚLENIE Z LISTY WYCHOWANKÓW

§ 18

1. Przyjęcie dziecka/i do Przedszkola następuje na podstawie umowy cywilno – prawnej zawartej pomiędzy rodzicami (prawnymi opiekunami) lub jednym z rodziców dziecka (opiekunów prawnych).

2. Rozwiązanie umowy następuje w przypadkach przewidzianych tą umową.

3. Dzieci mogą być przyjmowane w ciągu całego roku szkolnego, jeżeli Przedszkole dysponuje wolnym(i)
miejscem(ami). Pierwszeństwo w przyjęciu mają dzieci, których rodzeństwo aktualnie uczęszcza do przedszkola.

4. Rozwiązanie umowy cywilno-prawnej przez jedną ze stron umowy, powoduje skreślenie dziecka z listy wychowanków Przedszkola, przy czym skreślenie dziecka następuje z dniem wygaśnięcia rozwiązanej umowy.

 

 

PRAWA I OBOWIĄZKI PRZEDSZKOLAKÓW

§ 19

1. Dziecko ma prawo do:
1) pełnego, harmonijnego rozwoju osobowości, winno wzrastać w poczuciu miłości i zrozumienia;
2) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy
umysłowej;
3) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej, zaniedbania oraz do ochrony
w poszanowaniu jego godności osobistej;
4) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo- dydaktycznym.

2. Do obowiązków dziecka w szczególności należą:
1) szanowanie swojego kolegi oraz wytwory jego pracy;
2) słuchanie i reagowanie na polecenia nauczyciela;
3) przestrzeganie ustalonych zasad w grupie; okazywanie szacunku nauczycielowi oraz innym osobom;
4) szanowanie poglądów i przekonań innych osób;
5) troska o zabawki, dbałość o estetyczny wygląd pomieszczeń Przedszkola, przeznaczonych do zabaw i nauki dzieci;
6) staranność o utrzymanie czystości i porządku na terenie Przedszkola;
7) nie oddalanie się od grupy;
8) zgłaszanie nauczycielowi wszelkich niedyspozycji.

 


OBOWIĄZKI RODZICÓW

§ 20

1. Rodzice (opiekunowie prawni) mają obowiązek przestrzegać zawartą z Przedszkolem umowę cywilno-prawną, oraz postanowień Statutu Przedszkola. W przypadku sprzeczności treści postanowień umowy cywilno-prawnej z postanowieniami niniejszego Statutu, Strony wiąże umowa cywilno-prawna.

2. Formą współpracy Przedszkola z rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka są konsultacje i rozmowy indywidualne z Dyrektorem Przedszkola lub nauczycielem dziecka.

3. Dziecko powinno być przyprowadzane bezpośrednio do nauczyciela i odbierane od pracownika Przedszkola przez co najmniej jednego z rodziców ( opiekunów prawnych) dziecka lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo dziecka. Upoważniona osoba do odbioru dziecka winna być pełnoletnia oraz trzeźwa. Upoważnienie wystawia co najmniej jeden z rodziców(opiekunów prawnych)dziecka na piśmie z własnoręcznym podpisem, które to upoważnienie zawiera:
1) wskazanie imienia i nazwiska osoby upoważnionej ;
2) wskazanie dowodu tożsamości (nazwa dowodu, jego numer i ewentualnie seria), którym osoba upoważniona będzie się posługiwać podczas odbioru dziecka;
3) podpis rodzica/ów (opiekuna/ów prawnego/ych).

4. Obowiązkiem rodziców (opiekunów prawnych) jest przyprowadzenie do Przedszkola zdrowego dziecka/i. W przypadku istnienia wątpliwości ze strony nauczyciela przyjmującego dziecko co do stanu zdrowia dziecka/i, nauczyciel ten ma prawo żądać zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka pod rygorem odmowy przyjęcia dziecka do Przedszkola przez czas trwania przeszkody dotyczącej przyjęcia dziecka do Przedszkola

5. W przypadku spóźnienia się rodzica/ów (opiekunów prawnych) po odbiór dziecka Przedszkolu (po godzinach przysługuje dodatkowe wynagrodzenie określone umową cywilno-prawną.

6. Rodzice lub opiekunowie prawni mają obowiązek uczestniczenia w tzw. „Zebraniach z Rodzicami” organizowanymi przez wychowawców grupy lub Dyrektora oraz śledzić bieżące informacje na tablicy ogłoszeń dla rodziców.

 


PRAWA RODZICÓW

§ 21
Rodzice mają prawo do:
1) znajomości podstaw programowych wychowania przedszkolnego w danej grupie;
2) uzyskiwania informacji o postępach edukacyjnych dziecka;
3) udziału w zajęciach otwartych, organizowanych przez Przedszkole.

 

ROZDZIAŁ VI
ORGANIZACJA PRACY I KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ

 


1. Zajęcia w przedszkolu zawiesza się w razie wystąpienia:
1) zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
2) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi , zagrażającej zdrowiu dzieci;
3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
4) innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu i zdrowiu dzieci.

2. W przypadku zawieszenia zajęć powyżej dwóch dni, dyrektor przedszkola organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

3. W czasie realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na odległość wszyscy nauczyciele zobowiązani są do zapewnienia wychowankom bezpieczeństwa w sieci.

4. W realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na odległość nauczyciele korzystają z technologii informacyjno-komunikacyjnych takich jak:
1) komunikatory: e-mail, platforma Facebook, telefon (rozmowy, SMS)
2) inne niż wskazane w pkt 1, umożliwiające kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.

5. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dyrektor przekazuje dzieciom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.

6. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są organizowane z uwzględnieniem:
1) równomiernego obciążania dzieci zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
2) zróżnicowania zajęć w każdym dniu;
3) możliwości psychofizycznych dzieci;

7. Przedszkole zapewnia warunki bezpiecznego uczestnictwa dzieci w zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość poprzez:
1) łączenie przemiennego kształcenia z użyciem monitorów i bez ich użycia:
a) przekazywanie rodzicom kart pracy do wydruku lub wydrukowanych kart pracy,
b) zajęć prowadzonych zdalnie na platformie Facebook,
c) propozycji zabaw z dzieckiem z użyciem przedmiotów dostępnych w domu,
d) przesyłanie linków do filmów edukacyjnych, multimedialnych książeczek i gier
edukacyjnych;
2) materiały o których mowa w pkt 7. ppkt 1) dostosowane są do potrzeb i możliwości
dzieci w wieku przedszkolnym

8. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, dyrektor, w porozumieniu z radą pedagogiczną, może czasowo modyfikować:
1) tygodniowy zakres treści nauczania z zajęć wynikających z ramowego rozkładu dnia przedszkola,
2) tygodniowy rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w przedszkolu zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

9. Podczas realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciele przedszkola informują rodziców o dostępnych materiałach i możliwych sposobach oraz formach ich realizacji przez dziecko w domu. Przekazują rodzicom dzieci materiały niezbędne do realizacji zajęć w domu za pośrednictwem: poczty elektronicznej.

10. Potwierdzeniem uczestnictwa dziecka w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość jest:
1) przesłanie przez rodziców zdjęć lub filmów z wykonanych przez dzieci zadań,
2) odbieranie wiadomości,
3) wykonywanie zadań w formie ustalonej dla stosowanego narzędzia zdalnego nauczania.

11. Potwierdzenie uczestnictwa dziecka w zajęciach realizowanych w z wykorzystaniem metod i
technik kształcenia na odległość uwzględnia zasady poszanowania sfery prywatności rodziców
dziecka oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do realizacji zadań.

12. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciele przedszkola i specjaliści monitorują postępy dziecka na bieżąco i przekazują rodzicom informacje.

13. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, rodzice mają możliwość indywidualnych kontaktów z nauczycielami w formie:
1) rozmów indywidualnych w bezpośrednim kontakcie
2) rozmów telefonicznych.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VII
SPOSOBY UZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA DZIAŁALNOŚĆ PRZEDSZKOLA

§ 22
Na fundusz Przedszkola składają się:
1) wpływy uzyskiwane z opłat dokonywanych przez rodziców (opiekunów prawnych);
2) dotacje z budżetu gminy;

 


R O Z D Z I A Ł VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 23

1. Uchwalenie nowego Statutu lub zmiana niniejszego Statutu, jak też decyzja o likwidacji Przedszkola, należą do kompetencji osoby prowadzącej Przedszkole.
2. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

 

Organ prowadzący
Przedszkole „Gosia” sp. z o.o.